Geef bekendheid aan je klus op de Natuurwerkdag! Lees hieronder een aantal communicatietips:
Meld eigen vrijwilligers ook aan voor de klus
Deze tip is voor de website: www.natuurwerkdag.nl waarop je je klus aanmeldt. Om de drempel voor nieuwe mensen lager te maken, is het aan te bevelen om de eigen vrijwilligers die meedoen ook aan te (laten) melden voor de klus. Mensen zijn namelijk eerder geneigd zich voor een klus aan te melden waar al een aantal deelnemers voor is, dan voor een klus waar bij staat: nog plek voor 25 van de 25 deelnemers..
Verspreid posters
Voor iedere locatie zijn er posters beschikbaar, die je als klusleider in je account kunt vinden.
Zorg dat de poster op plekken komen te hangen en liggen waar veel mensen komen. Supermarkten, scholen, het gemeentehuis, bibliotheken en kantines van sportverenigingen zijn geschikte locaties. En als je toch op het gemeentehuis bent: daar is wellicht ook een loket van een lokaal vrijwilligerssteunpunt. Vraag daar of zij de mensen die op zoek zijn naar vrijwilligerswerk ook willen wijzen op de Natuurwerkdag.
Zet je eigen digitale media in
Heb je een Facebook-pagina, Instagram account, Twitter account, website of (digitale) nieuwsbrief? Gebruik deze dan ook volop! Plaats een bericht op je website. Zet berichten op Instagram en Facebook en maak een Facebook-evenement aan voor de Natuurwerkdag. Zet de aanmeldlink voor jullie locatie in je Linktree (van Instagram). Gebruik in je digitale communicatie de weblink naar jullie klus van de Natuurwerkdag-site. Dan kunnen mensen zich direct aanmelden.
Hoe je dat doet? Ga, als bezoeker, naar www.natuurwerkdag.nl. Zoek je eigen locatie (klus). Kopieer de link uit de browser en plak deze waar je 'm wilt delen. Gebruik voor de vindbaarheid de hashtag #natuurwerkdag en activeer mensen met een leuke 'call-to-action'. Misschien hebben jullie een bijzondere locatie, of een avontuurlijke of sportieve klus. Gebruik dat soort details om mensen aan te trekken.
Verspreid persberichten
Ondanks alle nieuwe digitale mogelijkheden worden lokale kranten ook nog steeds goed gelezen. Daarom is en blijft het rondsturen van persberichten een aanrader.
Verderop in dit document tref je een voorbeeld persbericht dat je als inspiratie kunt gebruiken. Zorg er altijd voor dat in een persbericht de wie, wat, waar, hoe laat? -vragen worden beantwoord. In de lokale kranten kun je de redactie adressen vinden waar je het bericht naartoe kunt sturen. Mail je persbericht altijd met een aardige toelichting voor de redactie en geef ook aan waar men terecht kan voor meer informatie. Stuur ook altijd een leuke foto (bijvoorbeeld van een eerdere klus) mee. Als deze wordt geplaatst is de attentiewaarde van je bericht nog veel groter.
Vertel het aan iedereen
Vertel iedereen die je tegenkomt dat jullie een leuke klus organiseren op de Natuurwerkdag. Mond-tot-mond reclame blijft effectief! Denk aan collega's van je (vrijwilligers)werk, familie en vrienden, sportmaatjes enz.